2023 Çok Farklı Olacak
-
2023 Çok Farklı Olacak
*Sürekli olarak, nirengi noktası olarak bahsettiğim milenyum yılı kabul
edilen 2000’den zamanımıza geçen 22 yılda teknoloji sektöründe her yeni
yıl bir öncekinden iyi oldu. Pandemi bile ülkeleri teknolojik olarak geri
götüremedi. Bu yıl öngörülerime göre değişimin tamamlanması için son yıl.
2024 tamamen alışmaya çalışacağımız bir yıl olacak. GPT kullanımı
geçilemeyecek bir rekordu.
**Çip krizinde ülkeler çözüm bulmaya çalışırken ABD kendi üretim yerini
yaparak gelecek yıl çözüm olacak. Euro7 ve sonrasında Euro8 ile emisyon
sıfırlanacak. Özellikle yazılım konusunda ülke olarak gelişmemiz çok yavaş.
Otomotiv sanayisi için bakım, yenileme gibi konularda eski araçlara
kalacak gibiyiz. ABD işi kökten çözmek için 2 yıllık ciddi bir bütçe ile bu işi
çözecek. Çin ise karşı atağını 1 yıl içinde 143 milyar$’lık bütçe ayırarak
çözeceğini iddia ediyor. Bu yapılanlar uzun soluklu robot ve yapay zekâ
teknolojileri kullanımının artacağına işaret.
***Yapay zekâ (AI) dünyasında GPT-3 olarak bilinen yeni geliştirilen bir
teknoloji etrafında büyük bir heyecan var. Basitçe anlatmak istersem, bir
dil yapısına insan veya makine diline sahip içerik oluşturmada kendisinden
önce gelen her şeyden daha iyi olan bir yapay zekâdır. GPT-3, Elon Musk
tarafından ortaklaşa kurulan bir araştırma şirketi olan OpenAI tarafından
üretilmiştir ve yapay zekâdaki en önemli ve faydalı gelişmedir. Tam olarak
ne yaptığı ve arkasındaki temel mantığı anlamak isteyen teknik bilgisi
olmayanlar için onu basit terimlere tanımlayayım. GPT-3, Generative Pre-
trained Transformer 3 önceden öğretilmiş elektrikli devre gelir. Yapay zekâ
uygulamalarının genel kategorilerine uyması açısından GPT-3, bir dil
tahmin modelidir. Bu, tek bir dili alır ve onu kullanıcı için en yararlı
aşağıdaki dil olduğunu tahmin ettiği şeye dönüştürmek için tasarlanmış
algoritmik bir yapı olduğu anlamına gelir. Bunu, kendisini "ön eğitmek" için
kullanılan geniş metin gövdesi üzerinde gerçekleştirdiği eğitim analizi
sayesinde yapabilir. Ham durumunda eğitilmemiş diğer algoritmaların
aksine OpenAI, GPT-3'ün dillerin nasıl çalıştığını ve yapılandırıldığını
anlaması için gerekli olan muazzam miktarda bilgi işlem kaynağını zaten
harcamıştır. Cümleler gibi dil yapılarının nasıl oluşturulacağını öğrenmek
için semantik analitiği kullanır sadece sözcükleri ve anlamlarını
incelemekle kalmaz, aynı zamanda metinde kullanılan diğer sözcüklere
bağlı olarak sözcüklerin kullanımının nasıl farklılık gösterdiğine dair bir
anlayış da toplar. Aynı zamanda denetimsiz öğrenme olarak adlandırılan
bir makine öğrenimi biçimidir çünkü eğitim verileri, denetimli öğrenmede
olduğu gibi neyin "doğru" veya "yanlış" yanıt olduğuna dair herhangi bir
bilgi içermez. Çıktının kullanıcının ihtiyaç duyduğu şey olma olasılığını
hesaplamak için ihtiyaç duyduğu tüm bilgiler eğitim metinlerinden
toplanır.
-
Bu, kelimelerin ve cümlelerin kullanımını inceleyerek, sonra onları
parçalara ayırarak ve kendilerini yeniden inşa etmeye çalışarak yapılır.
Eğitim verilerindeki tüm metni anlamlı bir dilde düzenlenmiş yüz
milyarlarca kelime tarar ve orijinal ifadeyi yeniden oluşturmak için hangi
kelimeyi kullanması gerektiğini belirler. Başlangıç olarak, muhtemelen
yanlış anlayacaktır potansiyel olarak milyonlarca kez. Ama eninde sonunda
doğru kelimeyi bulacaktır. Orijinal girdi verilerini kontrol ederek, doğru
çıktıya sahip olduğunu bilecek ve doğru yanıtı sağlayan algoritma sürecine
"ağırlık" atanacaktır. Bu, gelecekte hangi yöntemlerin doğru yanıtı verme
olasılığının yüksek olduğunu yavaş yavaş "öğrendiği" anlamına gelir.
Bu dinamik sürecin ölçeği, GPT-3'ü şimdiye kadar oluşturulmuş en büyük
yapay sinir ağı yapan şeydir. Dil tahmininin dönüştürücü modelleri uzun
yıllardır ortalıkta olduğundan, bazı yönlerden yaptığı şeyin o kadar da yeni
olmadığı belirtildi. Bununla birlikte, algoritmanın dinamik olarak belleğinde
tuttuğu ve her bir sorguyu işlemek için kullandığı ağırlık sayısı 175 milyar,
yani Nvidia tarafından üretilen en yakın rakibinden on kat daha fazla.
****Sonuç olarak; Operatör olmaktan öte kendi ihtiyaçlarımız için orijinal
ürünler yapmamız gerekiyor. Geçen hafta özellikle profesörlerin
yetersizliğine değindiğim gibi herkes kendi durumunu sorgulamalıdır.
Marka olmak gözüktüğünden çok daha zordur. Oluşturduğun tarz, genel
kitleye hitap ediyorsa sadık kitle elde edilir sonrasında ise büyümeye gelir.
Lokal çözümlerin teknolojide iş yapmadığı artık anlaşılmıştır.