Necmettin Şimşek
Necmettin Şimşek
Web Tasarım Grafik Tasarım Promosyon Ürünler Reklam Filmi
Necmettin Şimşek

Blog

İntihal Eden İntikal Etsin

İntihal Eden İntikal Etsin

  •  

    İntihal Eden, İntikal Etsin

    *Yükseköğretim kurulu YÖK başkanı Prof. Dr. Erol Özvar eğitim

    fakültesinde okumayan fakat bölümleri öğretmenlik yapma imkanı veren

    programlardaki öğrencilerimiz, artık pedagojik formasyon eğitimini

    öğrenciyken mezun olmadan almaya başlayabilecek dedi.

    Cumhurbaşkanı

    Erdoğan'ın Şanlıurfa gençlik buluşmasında öğrencilere pedagojik

    formasyon eğitimi konusunda bir müjde verdi. Türkiye'de her ilde

    üniversite, ülke genelinde ise toplam 209 üniversite var. 131’i devlet, 78’i

    vakıf. Eğitim fakültesi sayısı 93. Eğitim Bilimleri Enstitüsü ise 50.

    **Birçok yazdığım gibi 32.185 adet profesör, 20.144 doçent, 41.848 doktor

    öğretim görevlisi, 38.392 normal öğretim görevlisi, 52.497 araştırma

    görevlisi toplamda 184.702 kişi üniversitelerde çalışıyor. 8.296.959

    Öğrenci ve üniversite çalışanıyla bazı ülkelerden fazla nüfusa sahip bir

    topluluk. Türkiye'deki öğrenci sayısı 150 ülkenin nüfusundan daha fazla.

    ***İntihal yani aşırma Türk Dil Kurumu’nda (TDK) [5, para. 5] “başkalarının

    yazılarından bölümler, dizeler alıp kendisininmiş gibi gösterme veya

    başkalarının konularını benimseyip değişik bir biçimde anlatma” şeklinde

    tanımlanmıştır. Az bildiğimiz bu durumu iyice araştırmalıyız. Durum tahmin

    ettiğimizden daha kötü durumda. 10 farklı türü var.

    1. Klonlamak, başkasının çalışmasını kelime kelime kendininmiş gibi

    sunmak.

    2. Kopyalamak, değişiklik yapmadan tek bir kaynaktaki metnin önemli

    bölümlerini almak.

    3. Bulmak ve değiştirmek, anahtar kelimeleri ve cümleleri değiştirmek

    fakat kaynağın önemli içeriğini korumak.

  •  

    4. Karışım yapmak, birbirine uyan birçok kaynağı başka kelimelerle

    anlatmak.

    5. Geri dönüştürmek, yazarın önceki çalışmalarını kaynak göstermeden

    fazlaca almak.

    6. Melezleme, kaynak göstermeden kopyalanan metinlerle kaynak

    gösterilenleri mükemmelce birleştirmek.

    7. Lapa yapmak, birçok kaynaktan kopyalanan materyali karıştırmak.

    8. 404 hatası yapmak, var olmayan ya da kaynakları göstermek.

    9. Toplama, uygun kaynak içermesi fakat neredeyse hiç orijinal çalışma

    olmaması.

    10. Yeniden yayınlama, uygun kaynak içermesi fakat orijinal metne ya da

    yapıya çok yakından dayanmak.

    İntihal, bilimsel etik ihlalidir. İntihale bağlanan hukuki ve cezai yaptırımlar,

    eser sahibini ve bu sahiplikten kaynaklanan haklarını korumada etkin

    olabilmesi için cezaların ağırlığı yanında hukukun uygulayıcısı olan

    mahkemelerce de yaptırımların öngörüldüğü şekilde bu tarz eylemlerden

    vazgeçirme ve cezalandırma özelliği olacak şekilde uygulanması gerekir.

    Eser ve sahibinin gerektiği gibi hukuki himaye ve koruma bulamadığı

    toplumlarda gelişmenin ve kamu yararının olumsuz etkileneceği kesindir.

    Gelişen ve değişen teknolojik ilerlemelerle birlikte eser sahibinin haklarının

    ihlal çeşit ve ağırlığı da değiştiğinden işbu ihlallere karşı gerçek koruma

    sağlayan hukuki düzenleme yapılmalıdır. Ahlaki ve etik yönü ile bilimsel

    hırsızlık olarak tanımlanan intihal eylemlerinin üniversitelerde ve bilim

    çevrelerince hassasiyet gösterilen bir olgu olarak ele alınması, öğrenci ve

  •  

    akademisyenlerin sakındırılması ve bu konuda gerekli duyarlılık

    gösterilmesinin bu kabil eylemlerin azalmasında rol oynar.

    Neticeten maddi bir eşyanın çalınması ile kendi sahibi

    olmadığı eseri sahiplenmek, kaynak göstermeden alıntı yapmak veya

    eksik, yanlış veya aldatıcı atıf yapmak arasında çalmak gibi utandırıcı bir

    ortaklık olduğu hususunun da özellikle akademik çevrelerce, yargı karar ve

    içtihatlarında vurgulanması ve işlenmesinin bir gerekliliktir.

    ****Sonuç olarak; Teknoloji, muasır medeniyetlere ulaşmak için en hızlı

    seçeneğimiz. Teknoloji el yordamıyla öğrenilemez. Dil bilmek, kodlama

    mantığı anlamak gerekir. Yazılım önümüzdeki yılların çözülemez problemi

    olacak. Big data, blockchain derken sistem pandemiyle değişti. Pandemi

    öncesi hiçbir şey eskisi gibi olmayacak. Değişimi sadece sözle yapanlar

    elbet kaybedecek. Gafam diye çıkılan yolda neler ürettik ülke olarak. Her

    hangi bir teknolojik ürün için hazırlık süreci 5-6 yıl ürün veya hizmetin

    ortaya çıkma süreci ortalama 20 yıldır. Bu bilgileri öğrenmek için

    üniversitede profesör olmaya gerek yok. Özellikle uluslararası platformda

    durumumuz içler acısı. Kendi kendine yetebilen diye bir kavram varsa

    eğitim için tam da bu yerdeyiz. Hem öğrenci hem de profesörler olarak her

    yasal olanın etik olmadığını öğrenmemiz gerekli, lazım, şart v.b…

Add Comment